ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قواعد تعامل آرمانگرایی و واقعگرایی در فقه سیاسی امامین انقلاب
یکی از چالشهای نظری ما در سیاستورزی، این است که در اتخاذ استراتژیها، آیا باید صرفاً به آرمانها و اصول اخلاقیاندیشید، یا اینکه تنها به منافع ملی و آنچه «هست» توجه کرد؟ مقالةحاضرحاصلیک پژوهشاندیشهشناختیاست که در پرتو دو رویکرد نظری آرمانگرایی و واقعبینی، به بررسی قواعد پیوند این دو مفهوم در نظام سیاسی ایران و با توجه به اندیشه سیاسی امام خمینی و آیتالله خامنهای میپردازد و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای به این پرسش پاسخ داده میشود که قواعدِ نظریِ پیوندِ آرمانها و واقعیتها در اندیشه سیاسی امامین انقلاب چیست؟ یافته پژوهش حاکی از آن است که در گفتمان انقلاب اسلامی و منظومه فکری رهبران انقلاب، مؤلفههای آرمانی و واقعی بر اساس قواعد فقهی شیعی از جمله اجتهاد، عقل، مصلحت، عنصر زمان و مکان، انتظام یافته و با کاربست مفاهیمی دوگانه چون آرمان ـ واقعیت، مصلحت ـ حقیقت و محافظهکاری ـ عقلانیت، پدیدار شده است. از این رهگذرمیتوان گفت که گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی و بهتبع آن، فقه سیاسی امام خمینی6 و آیتالله خامنهایK نه آرمانگرایی محض و نه واقعگرایی صرف؛ بلکه تلفیق این دو، یعنی آرمانگرایی واقعبینانه در حوزةسیاستورزی داخلی است.
https://avj.smc.ac.ir/article_36775_54426e7dbfda493d81326848f62a9911.pdf
2017-09-23
5
20
آرمانگرایی
واقعگرایی
فقه سیاسی
امامین انقلاب
محمدرضا
عبداله نسب
mo.ab62@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قم
LEAD_AUTHOR
محمد
ترابی
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استحکامبخشی ساختدرونی قدرت نظام ج.ا.ا با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری
نگرانی از به خطر افتادن موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران بهویژه وجه انقلابیگری آن، ناشی از علل و عوامل مختلف از جمله آسیبپذیری اقتصاد ملی از تحریمهای ضدّ ایرانی غرب و شکلگیری ایدة حل مشکلات کشور از طریق مذاکره نزد برخی نخبگان، سبب تأکید بیش از پیش مقام معظم رهبری بر ایدة «استحکامبخشی ساختدرونی قدرت» شد. از اینرو در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا چیستی، چرایی و چگونگی این ایده از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شود. پژوهش به شیوة توصیفی تحلیلی انجام شده و یافتههای آن نشان میدهد، این موضوع از دیدگاه ایشان، معطوف به تقویت همة ابعاد قدرت نظام بوده و تأکید بر آن در برهة کنونی، ناظر بر چگونگی تداوم پیشرفت کشور در عین وجود فشارهای خارجی و ضرورت حفظ هویت انقلابی نظام است. ایشان تحقق این مهم را مستلزم انجام اقداماتی در دو سطح ساخت حقیقی و ساخت حقوقی نظام میدانند. در سطح ساخت حقیقی، همانا توجه به آرمانهای اصلی و هندسة انقلاب اسلامی در سیاستگذاری و اقدام و در سطح ساختِ حقوقی، همة عوامل و متغیرهایی که به تقویت کارآمدی نظام منجر میشود، موردتوجه ایشان است.
https://avj.smc.ac.ir/article_36774_00f96c43c9df0472c27002f09c282cdd.pdf
2017-09-23
21
39
(سیدعلی) خامنهای
استحکام
قدرت
ساخت حقیقی
ساخت حقوقی
انقلابیگری
مصطفی
قربانی
dr.ghorbani91@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمود
پروانه
m.parvaneh@ut.ac.ir
2
مربی گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هویتپژوهی اقدامات پیشگیرانه امنیتی از منظر فقه امامیه با تأکید بر دیدگاه امام خامنهای (مدظله العالی)
دشمنان، اسلام را خطری بزرگ برای تمدن غرب معرفی کرده و باور جهانیان را نسبت به اسلام به پدیدة اسلام هراسی مبدّل نمودهاند؛ این توطئه سبب کاهش امنیت نظام اسلامی گردیده؛ نظر به اهمیت امنیت در بقای حیات سیاسی ـ اجتماعی نظام اسلامی، این سؤال مطرح است که راههای پیشگیری از توطئة دشمنان کدام است؟ در همین راستا، این پژوهش هدف بررسی مبانی فقهی و استخراج ادلة اقدامات پیشگیرانه علیه توطئة دشمنان جمهوری اسلامی ایران؛ دستیابی به راهکارهای فقهی جهت مدیریت تهدیدات و کاهش آسیب توطئه دشمنان را دنبال میکند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و نتیجة تحقیق احصاء و تحلیل اقدامات پیشگیرانة متعارف چون تحریم حقوقی، جاسوسی و نفوذ، اشراف بر اسناد اطلاعات و تجهیزات، ایجاد رعب، اختلال در فناوری اطلاعات، اختلافافکنی و ... ؛ اقدامات پیشگیرانه غیرمتعارف مانند کاربرد سلاحهای کشتار جمعی و فردی، خیانت، ظلم، ترویج فساد و فحشا در دشمن بهدنبال دارد.
https://avj.smc.ac.ir/article_36776_33fe02ba61710de21ffa153901aa15a9.pdf
2017-09-23
41
65
هویتپژوهی
اقدامات پیشگیرانه
بازدارندگی
امنیت
تهدید
حسین
کدیور
be_ja67@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
AUTHOR
حمید
قنبری
ghanbari1342@chmail.ir
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
AUTHOR
حسن
تلاشان
3
دانشیار گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
AUTHOR
امیر
ملامحمدعلی
4
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آداب و آثارِ انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
یکی از اصول مهم و لازم در موفقیت فرد و جامعه، نگاهِ عدمِ رضایت به وضع موجود و تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب است. بدین منظور لازم است افراد جامعه در تمام سطوح، به نقاط ضعف و قوت خود شناخت داشته باشند. یکی از ابزارهای لازم جهت حصول این شناخت، بهکارگیری انتقاد سازنده در جهت اصلاح و تحول است. مقام معظم رهبری بهدفعات در بیانات خویش بهطور حکیمانه موضوع انتقاد سازنده را مورد تأکید قرار دادهاند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی و کتابخانهای آنرا مورد بررسی قرار داده است. نویسندةمقاله، پس از بیان مفهومشناسی، اهمیت و ضرورت انتقاد سازنده، آداب آنرا از دیدگاه مقام معظم رهبریK به بحث نهاده است که ازجملة آنها میتوان به رعایت اخلاق اسلامی، پیشگامی در انتقاد از خود، موقعیتشناسی و درک صحیح اقتضائات موجود و انتقاد از کار نه شخصیت افراد اشاره کرد و همچنین آثار آنرا که شامل متذکر شدن انسان و اصلاح او، تحول مطلوب در جامعه بهوسیلة پویایی و نشاط ناشی از انتقاد، تبیین حقایق، روشن شدن اذهان، افزایش ضریب امنیت ملی، اجتماعی، شهروندی، ایجاد احساس هویت در مردم و پاسخگو شدن مسئولین است را مورد بررسی قرار داده است.
https://avj.smc.ac.ir/article_36772_3a185ff386d00281b9e2e68326ead3e0.pdf
2017-09-23
67
86
انتقاد سازنده
تخریب
تحول
اصلاح
آداب
غلامرضا
خوش نیت
r_khoshneyat@yahoo.com
1
استادیار علوم قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
AUTHOR
عباس
شریفی
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قانون و قانونگذاری در حکومت اسلامی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی و امام خمینی(ره)
در اندیشة سیاسی اسلام، قانون یکی از ارکان حکومت است و منظور از آن، عبارت است از احکام و مقرراتِ الزامآور که توسط مقامی که اختیار قانونگذاری دارد، وضع و به اجرا گذارده میشود. هدف از تدوین قانون در جامعه، رفع نیازهای روزمره و ادارة منظم و مستمر امور است. محقق نائینی و امام خمینی6 فقیهانی هستند که نگاهی وحدتانگارانه به قانونگذاری در جامعه دارند. در هر دو دیدگاه، وظیفة قانونگذاری و تشریع، بر عهدة خداوند است و قانونِ خداوند، داور اصلی اعمال مردم است، بر این اساس، امکان قانونگذاری برای جامعة بشری در هر دو دیدگاه قابل تصور است؛ اما هر یک به فراخور نگاه دینشناسانهشان محدوده و شرایط مشخصی را برای قانونگذاری مطرح میکنند. از دیدگاه میرزای نائینی، حکومت به حصر عقلی و تقسیم منطقی، از دو شکل تملیکیّه و ولایتیّه خارج نیست. نوع اوّل آن، عقلاً ظلم و نوع دوم آن از باب دفع افسد به فاسد قابل توجیه است. از دیدگاه امام خمینی6 حکومتها به چهار نوع تقسیم میشوند که در زمان غیبت با تشکیل حکومت اسلامی و مشروع بودن شخص حاکم، امرقانونگذاری میسّر است. پژوهش حاضر بعد از تحلیل و تبیین نظرات به روش تحلیلی، به این نتیجه رسیده که در هر دو دیدگاه، وضع قانون، نقطة عزیمتش بر مسئلة ولایت فقیه متصور است.
https://avj.smc.ac.ir/article_36773_746de2b9000b5f00fe3ac0a65024bac5.pdf
2017-09-23
87
104
قانون
قانونگذاری
حکومت اسلامی
مشروطیت
ولایت فقیه
میرزای نائینی
امام خمینی(ره)
سید محمد
حیدری خورمیزی
dr.heidary436@smc.ac.ir
1
استادیار فقه و اصول مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس
دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونههای جهاد دفاعی است. امامخمینی6 بهعنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی6 نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسائل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسائل و احکام، آراء فقهی امام خمینی6 در دفاع مقدس تحلیل و واکاوی شده است.مسائلینظیر تقدّم دفاعبر سایرواجبات و وجوبدفاعبرهمةمسلمانان،ازمباحثمطرح شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و در یافتة این پژوهش میتوان گفت: امام خمینی6 مباحث فقه الجهاد را عملیاتی کردهاند و آراء ایشان در دفاع مقدس کاملاً متقن و مستند است و بر پایة فقه جواهری است و از جهت نظری با آراء مشهور فقهای امامیه تطابق دارد.
https://avj.smc.ac.ir/article_36777_8c6f1608e8693560171e896c77cbf980.pdf
2017-09-23
105
125
جهاد
جهاد دفاعی
دفاع مقدس
جنگ تحمیلی
امام خمینی(ره)
محمد محسن
حیدری
mohsenheydari3636@gmail.com
1
دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم
LEAD_AUTHOR