مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
توحیدمداریِ معرفتبنیاد و استکبارستیزیِ بصیرتمحور روح حاکم بر بیانیه گام دوم
5
31
FA
اسحاق
طاهری
0000-0001-8810-3933
استاد فلسفه مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
mulibnkha@gmail.com
<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.1pt;">شعارهای آرمانی و اصیل انقلاب اسلامی برگرفته از اهداف متعالی بعثت انبیای عظام الهی و بهمثابۀ روح انقلاب است و هرگونه خلل در باور به معنا و محتوای شعارهای انقلاب و هرگونه قصور و کوتاهی در تحقق بخشیدن به حقیقت آنها، انقلاب را گرفتار رکود و استحاله میکند؛ لذا نسبتسنجی مستمر اوضاعواحوال جامعۀ انقلابی با شعارهای اصلی انقلاب و انجام اقدامات مقتضی، حیاتِ روحِ انقلاب و پویایی آن را تأمین میکند. این قلم که مقال را ناظر به مبانی، منظور کرده است، دو شعار «الله اکبر» و «لا اله الا الله» را بنیادیترین آموزههای الهامبخش انقلاب اسلامی و در تضاد آشکار با هرگونه شرک و استکبار </span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin';">انگاشته و برخی مفاهیم محوری بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی را بر پایۀ آن تحلیل میکند<span style="letter-spacing: -.1pt;">. شکلگیری نظام مقدس جمهوری اسلامی بدون هیچگونه پیشینه، عزت، عظمت، خودباوری و استقلال و تحولات دنیای اسلام و در نتیجه، بر هم خوردن موازنۀ قدرت به سود مستضعفان و مظلومان ناشی از التزام به این آموزههای اصیل توحیدی است. نگاه به چگونگی خصومتورزی دشمنان که ایمان، اعتقادات و مقدساتِ الهامبخش انقلاب را نشانه رفتهاند، مؤید این نظر است. از این منظر، بیانیۀ گام دوم همگان را به توحیدمداریِ معرفتبنیاد و استکبارستیزیِ بصیرتمحور توجه میدهد و با کاوشی در گذشتۀ انقلاب، چراغ راهی برای پیشرفت قدرتمندانه آن در آینده در اختیار میگذارد.</span></span>
بیانیۀ گام دوم,انقلاب اسلامی,رهبر معظم انقلاب,شعارهای انقلاب,روح انقلاب
https://avj.smc.ac.ir/article_246307.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246307_cec5df73d35a1d8ca27707a276c11793.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
ابعاد، شاخصها و الزامات نظریۀ نظام انقلابی
33
56
FA
مصطفی
قربانی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران دانشگاه تهران
dr.ghorbani91@gmail.com
محسن
محمدی الموتی
استادیار گروه علوم سیاسی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
m_alamooti@yahoo.com
نظریۀ نظام انقلابی، یکی از مهمترین تجربیات اندوخته شده در گام اول انقلاب اسلامی است که هرگاه به آن عمل شده، موفقیتآمیز بوده و هرگاه نسبت به آن کمتوجهی صورت گرفته، دلزدگی، سکون و رکود ایجاد شده است. از اینرو، در گام دوم انقلاب اسلامی، باید این نظریه بیشازپیش موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین، سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که «اولاً ابعاد و شاخصهای نظریۀ نظام انقلابی چیست و ثانیاً عمل به این نظریه حاوی چه الزاماتی است؟» پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی - تحلیلی انجام شده و فرض بر آن است که این نظریه، دارای سه بُعد اندیشهای، گرایشی و عملی؛ یعنی اندیشۀ انقلابی، روحیۀ انقلابی و عمل جهادی است؛ بر این اساس، ضمن تشریح این ابعاد، شاخصهای متناظر با هر کدام از آنها استخراج شده و الزامات عملی تحقق آنها نیز تبیین شده است.
نظام انقلابی,اندیشۀ انقلابی,روحیۀ انقلابی,عمل جهادی
https://avj.smc.ac.ir/article_246509.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246509_ee7eba418e9b05e4bfdd29932f8ada9c.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
توانمند سازی جوانان راهبردی برای تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب
57
84
FA
امیر حمزه
مهرابی
دانشیار گروه مدیریت مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
mehrabi41@gmail.com
مهدی
مهرابی
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
mhdmrb60@gmail.com
جوانان که مخاطبان اصلی بیانیۀ مقام معظم رهبری هستند، نقش اساسی و محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند. بهرغم بحثها و گفتگوهای فراوانی که در این زمینه میان نظریهپردازان دانشگاهی، مدیران و رهبران صورت گرفته است؛ اما هنوز به چگونگی تربیت و توانمندسازی جوانان برای پذیریش و موفقیت در این مسئولیت خطیر پرداخته نشده است. هدف این پژوهش آن است که با بهرهگیری از «بیانیۀ گام دوم انقلاب» در وهلۀ اول به شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندی جوانان و سپس به سایر متغیرهای زمینهساز، موانع و نتایج بپردازد، بهگونهای که با تجزیهوتحلیل دادهها و برقراری ارتباط بین مؤلفهها، به الگوی راهبردی- کاربردی توانمندسازی دست پیدا کنیم. در این پژوهش از روششناسی کیفی «تحلیل تم» یا «تحلیل مضامین» برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا الگویی برای توانمندسازی جوانان از بیانیۀ گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی میتوان استخراج و طراحی کرد؟ و پرسشهای فرعی تحقیق عبارتاند از: عوامل مؤثر بر توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیۀ گام دوم کدماند؟ متغیرهای زمینهساز برای توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیۀ گام دوم کدماند؟ موانع و در نهایت پیامدها و نتایج توانمندسازی جوانان چیست؟
یافتههای به دست آمده، مدلی با رویکرد پارادایمی است که شامل ابعاد و مقولههایی به این شرح است. عوامل توانمندساز در چهار مقولۀ «معنوی و اخلاقی»، «معرفتشناختی»، «روانشناختی»، «جامعهشناختی» در مجموع 37 متغیر، عوامل زمینهساز شامل 15 متغیر، موانع و عوامل بازدارنده توانمندسازی شامل 11 متغیر، پیامدها و نتایج توانمندسازی مشتمل بر 16 متغیر و اهداف کلان توانمندسازی حاوی 3 هدف اصلی است.
رهبر انقلاب,توانمندسازی,جوانان,بیانیۀ گام دوم,تحلیل تم
https://avj.smc.ac.ir/article_246508.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246508_60e1044babb7f7fa16a30f305d1a4e56.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
بررسی مبانی قرآنی بیانیۀ گام دوم انقلاب با رویکرد زبانشناختی بینامتنیت
85
108
FA
نورالدین
پروین
استادیار زبان و ادبیات عرب مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
norudin.parvin@yahoo.com
مهدی
شوشتری
استادیار فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
sh-mehdi@yahoo.com
درهم تنیدگـی متون، حاصـلِ رویکردِ زبانشناختی به ادبیات و نقدِ متن محور است. در این زمینه، رهبر فرزانۀ جهان اسلام به اشکـال گوناگون، تحت تأثیرِ قرآن کریم قرار گرفته است. این تأثیرپذیری، گاه از مضـمون و محـتوا و گاه در الفاظ و فنونِ بیانی قرآن، صورت پذیرفته است. مقام معظم رهبری در حالیکه انقلاب کبیر اسلامی ایران، چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشته و قدم به دهۀ پنجم حیات نهاد، در روز 22 بهمن 1397، با صدور بیانیۀ گام دوم انقلاب ضمن تبیین دستاوردهای شگرف چهـار دهۀ گذشته، به توصیههای راهبردی در زمینۀ علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی در راستای تحقق ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی «ارواحناه فداه» با سبک و مضمونهای قرآنی پرداختهاند. براین اسـاس، پژوهش حاضـر با روش توصیفی - تحلیلی به واکاوی شیوههای اثرپذیری بیانیۀ گام دوم انقلاب از قرآن کریم میپردازد. از مهمترین نتایج حاصل از این کاربست، نشان میدهد که مقام معظم رهبری، با نگرشی عارفانه و با بهرهگیری از مضامین قرآنی، چشمانداز روشن انقلاب اسلامی ایران و جهان را در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب بهخوبی ترسیم کرده است.
قرآن کریم,بینامتنیت,بیانیۀ گام دوم انقلاب,مقام معظم رهبری
https://avj.smc.ac.ir/article_246506.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246506_4d80caebb4a86759b5b0c8b4a3ff3764.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
مبانی فقهی تقریب مذاهب اسلامی از منظر امامین انقلاب
109
129
FA
محمد
شریفی
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
saedikhas.m1362@gmail.com
حمید
ملکمکان
استادیار دانشگاه تهران، دانشکدة معارف و اندیشه اسلامی
h.malekan@ut.ac.ir
ضرورت تعامل و تقریب بین آراء و نظریات فقهی مذاهب اسلامی بیتردید از بایستههای استحکام امت جهانی اسلام به شمار میآید که در این نوشتار با برشمردن و تحلیل مبانی فقهی و دیدگاههای فریقین منطبق بر نظرات فقهی امامین انقلاب که در راستای تحکیم و مرمت بنای وحدت و تقریب امت اسلامی تلاشهای وافری را مبذول داشتهاند و با صدور فتاوای تقریبی برگرفته از ریشههای عمیق قرآنی و روایی، گام بزرگی در جهت تحقق آرمان همبستگی جهان اسلام برداشتهاند؛ بر آنیم که با اتخاذ مواضع مشترک و همدلی و همکاری فِرَق اسلامی در جهت ایجاد تفاهم و تبادل آرای فقهی و با تأسی به سیرة پیامبر اکرم و ائمة اطهار و منویات و اقدامات امامین انقلاب، دیگربار ملل اسلامی در سایة بنیادها و شالودههای دینی و فقهی و همزیستی مسالمتآمیز، قلههای رفیع تکامل و نظام امت واحدۀ جهانی صلابت و اقتدار پیشین خود را بازیابند.
فقه,مبانی فقهی,تقریب,اجتهاد,تقیة مداراتی
https://avj.smc.ac.ir/article_246504.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246504_cdaf57c8f84e2f9c361e311238fc9783.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
اندیشنامه ولایت
2717-2694
5
9
2019
08
23
حمایت از کالای ایرانی؛ راهکاری در تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب
131
154
FA
سید محمد
حیدری خورمیزی
استادیار فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
dr.heidary436@gmail.com
مهدی
شوشتری
استادیار فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
mahdishoshtari@chmail.ir
هادی
خوشنودی
استادیار فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
h.khoshnodi@gmail.com
اقتصاد قوی، نقطة قوت و عامل مهم سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطة ضعف و زمینهساز نفوذ، سلطه و دخالت دشمنان است. لذا تأکید بر «تقویت اقتصاد مستقل، مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت» نکتة کلیدی محور سوم بیانیۀ گام دوم انقلاب است. یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد مستقل، حمایت از کالای ایرانی است. مقام معظم رهبری در محور سوم بیانیه، در مسائل اقتصادی، نگاه به خارج را به ضرر کشور میدانند؛ بهطوریکه نهتنها به توان و ظرفیت داخلی کشور کمک نمیکند؛ بلکه عدم ثبات سیاستهای اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویتها و وجود هزینههای زائد و حتی مسرفانه در بخشهایی از دستگاههای حکومتی را دارای آثار و پیامدهای نامطلوبی میدانند، پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی درصدد تحلیل آثار و پیامدهای حمایت از کالای ایرانی در جامعه است که اهم این آثار عبارتاند از: استقلال کشور و نفی تسلط کفار، دوری از تشبه به کفار و فرهنگ غیر اسلامی، رشد اقتصاد ملی، کاهش بزهکاری، کاهش بیکاری در جامعه، گسترش سبک زندگی اسلامی.
کالای ایرانی,رونق تولید,تولید داخلی,اقتصاد,بیانیۀ گام دوم انقلاب,مقام معظم رهبری
https://avj.smc.ac.ir/article_246502.html
https://avj.smc.ac.ir/article_246502_d6ee187dd7b0b721e66539f3eff1b548.pdf