مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220The Study of Relativism of the Cost of Resistance and Surrendering of Countries to the System of Dominationنسبت سنجی هزینه های مقاومت و تسلیم ملت ها در مقابل نظام سلطه532241317FAحمید حبیبیاستادیار گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20201018Being proposed by the supreme leader of revolution, the subject of “the cost of resistance and surrendering to the enemy” backs to the forth decade of revolution. With its maturation in different fields and increasing its power based on ontological approach via network activities, Iran as the axis of resistance could disable the system of dominance and its aliens and challenged their” myth of invincibility”. The subject of “relativism of the cost of resistance and surrounding to the anomy” has recently been studied scientifically and the researchers face to this very question that “once confronting with deterrents of the system of dominance affecting the transcendent of individual and social life, which is greater; the cost of resistance or surrendering?” In this confrontation, the cost of resistance is considerably less than the cost of surrendering. Therefore, the invaluable experiences of resistance should be localized and polarized based on the existing circumstances. Increasing awareness of the nations about resistance to gain their rights and their autonomy so that they can choose their own destiny is like an ointment on the wounds of the costs of human resources. However, comparing to the costs of being dependent to the anomies as the consequences of being surrendered, the costs of resistance is considerably less.هزینههای مقاومت و تسلیم به دهة چهارم انقلاب اسلامی و طرح آن از سوی رهبر معظم انقلاب برمیگردد. نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت و نضجگیری آن در عرصههای مختلف و هم افزایی قدرت مبتنی بر رویکرد هستیشناسانه از طریق فعالیتهای شبکهای نظام سلطه و متحدانش را با تمام توانمندیها عاجز نموده و اسطورة شکستناپذیری آنها را به رغم در بر داشتن هزینه برای جبهة مقاومت، به چالش گرفته است. مطالعة نسبتسنجی هزینههای مقاومت و کنار آمدن با نظام سلطه در یک تبیین علّی کیفی بسی نوپا و سطحی است و پرسشی مانند اینکه درتقابل با عوامل بازدارندة نظام سلطه در مسیر تعالی زندگی فردی و اجتماعی، هزینههای مقاومت بیشتر بوده یا تسلیم، را پیش روی محقق میگذارد. به نظر میرسد در این تقابل، هزینههای مقاومت به مراتب کمتر از هزینههای تسلیم بوده، است؛ از این رهگذر در بخشهای متناظر با حوزة مقاومت، این تجربیات ارزشمندِ ایدة مقاومت، بومیسازی گردیده و متناسب با شرایط، تکثر کوثری پیدا میکند. آگاهیِ در حال افزایش ملتها نسبت به مقاومت برای حقوق خود و استقلال در تعیین حق سرنوشت خویش به مثابة مرهمی بر زخمی چون هزینههای منابع انسانی است. از سوی دیگر، در مقایسه با هزینههای سازش با دشمن مانند ذلت وابستگی، به لحاظ حیثیتی، شرافتی به قدری ناچیزاست که قابل مقایسه نیست.https://avj.smc.ac.ir/article_241317_3998696cf13fe72f76988a724756bfa4.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220The analysis of Semantic Links between Soft Power and New Islamic Civilization in Strategy of Achieving the Statement of the Second Step to the Revolutionپیوندهای معنایی قدرت نرم و تمدن نوین اسلامی در راهبرد تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی3353241321FAمرتضی شیرودیدانشیار گروه علوم سیاسی، مرکز پژوهشی تمدن اسلامی پیامبر اعظمJournal Article20200408Beyond being a charter to increase Iranians’ awareness, the “statement of the second step to the revolution“ is a strategy which focuses on the institutionalization of revolution based on utilizing the history of Iran, human achievements, and the experiences of the first forty years of revolution. Undoubtedly, the realization of the provisions of this statement needs some strategies which by truly perceiving the bases of soft power of Iran can look for the ways to achieve new Islamic civilization. <br />In this regard, one of the probable questions which may be proposed is that “what kind of semantic links does exist between soft power, new Islamic civilization, and achieving the statement of the second step to the revolution?” <br /> To find an appropriate answer (or answers), this paper has chosen a conceptual method based on the most important common factors between these three elements. It aims to reveal a meaningful and evolutionary relationship between soft power, new Islamic civilization, and the statement of the second step to the revolution and, then, to present a new plan to make a connection between the past, present, and future of the Islamic republic of Iran.بیانیة گام دوم انقلاب بیش از آنکه منشوری جهت ارتقای آگاهی مردم ایران باشد، راهبردی است که به نهادینهسازی انقلاب بر پایة بهرهگیری از گذشتة تاریخی ایران، دستاوردهای بشری و تجربة چهل سال اول انقلاب میاندیشد. بهطور قطع، تحقق مفاد این بیانیه، به راهبردهایی نیازمند است که با شناخت واقعی از عناصر قدرت نرم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به دنبال راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است. از این رو، یکی از سؤالهای پیش رو آن است که چه رابطة معناداری بین سه مقولة قدرت نرم، تمدن نوین اسلامی برای تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی وجود دارد. مقالة حاضر برای یافتن پاسخ یا پاسخهایی به سؤال پیش گفته با انتخاب یک مدل مفهومی از مهمترین عناصر مشترک آن سه، درصدد نشان دادن رابطة معنادار و تکاملی قدرت نرم، تمدن نوین اسلامی و بیانیة گام دوم انقلاب است که در یافتههایی چون رابطة سلسلهای و در عین تکاملی آن سه است که درصدد عرضة طرحی نو در پیوند بین گذشته تا امروز و فردای جمهوری اسلامی است.https://avj.smc.ac.ir/article_241321_b3658221865e19617f5e85811e018ffb.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220A Comparative Re-Reading of Political- Divine Will of Imam Khomeini and the Statement of the Second Step to the Revolution of Supreme Leader of Revolution.بازخوانی تطبیقی وصیت نامۀ الهی سیاسی امام خمینی و بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری5578241318FAعلیرضا میرزاییاستادیار گروه الاهیات، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)Journal Article20201012Stability, consolidation, continuation, and efficiency of a system derived from a revolution as well as permanence of a revolutionary discourse are of the concerns of the founders and royals of the political-social revolution of Iran. By analyzing the content and value of the revolution and Islamic system and intelligent pathology as well as proper railing, Imam Khomeini , as the founder of the revolution , and the supreme leader of the revolution , as the interpreter and the continuant of Imam Khomeini’s path, sought to guarantee the permanence of the revolution and eliminate the probable hazards.” political-divine will of Imam Khomeini” and “statement of the second step to the revelation”, both, are written based on this very purpose. The both have foresighted, engendered and illustrated the future map of the revolution. This paper has comparatively reread this two writings and extracted considerable common elements and, then, has analyzed them. These two writings have the same soul and essence as if one person has written them in different time and place to give a strategic plan for the future of the revolution. To gather data, Library research method is applied in this paper; then, the comparative and conceptual methods are used to reread the strategic plans of these two leaders of revolution during the different historical changes.از دغدغدهها و دلواپسیهای بنیانگذاران و وفاداران به انقلابهای سیاسی - اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، استقرار، تثبیت، استمرار، کارآمدی نظام برآمده از انقلاب و استمرار گفتمان انقلابی است. حضرت امام8 بهعنوان بنیانگذار و مقام معظم رهبری بهعنوان مفسر و ادامه دهندۀ مسیر تعیین شدۀ امام8، ضمن واکاوی محتوا، ارزش انقلاب و نظام اسلامی با آسیبشناسی هوشمندانه و ریلگذاری مناسب در صدد تضمین مانایی و زدودن آسیبهای احتمالی هستند. وصیتنامۀ الهی سیاسی امام8 و بیانیۀ گام دوم انقلاب مشیر به این هدف متعالی است. هر دو مکتوب، ناظر به مآلاندیشی و مهندسی و ترسیم نقشه راه پرمخاطرۀ آینده است. در این پژوهش، ضمن بازخوانی هر دو مکتوبِ ارزشمند با نگاه تطبیقی، وجوه مشترک قابل توجهی استخراج و عنوانگذاری شد و مورد تحلیل قرار گرفت. روح هر دو نوشته واحد است، کانّه فرد واحدی به اقتضایِ زمانی و مکانی مختلف برای آیندۀ انقلاب طرح راهبردی ارائه کردهاند. روش ما در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و سپس با رویکرد تطبیقی و تحلیلی، ایدههای راهبردی دو رهبر انقلاب در طول زمان با توجه به تطورات تاریخی، مورد خوانش قرار گرفت.https://avj.smc.ac.ir/article_241318_d75b9e77a763174eab95da907fbb52a1.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220Investigating the examines the existence or lack of Thermidor in the Islamic Revolution of Iran based on the view of the Supreme Leader of the Revolutionبررسی وجود یا عدم «ترمیدور» در انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب79108241319FAحمزه عالمی چراغعلیدانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200424This article examines the existence or lack of “Thermidor” in the Islamic Revolution of Iran with a historical-analytical review of the events of the Islamic Republic from the beginning to four decades later. This debate is rooted in the Supreme Leader's view that the Islamic Revolution will not return to its ideals. In this article, the Supreme Leader's view on the non-occurrence of Thermidor in the Islamic Revolution of Iran has been proposed as a theory, and based on this, the question has been raised how the ideals and values of the Islamic Revolution after forty years of the revolution, continue to live and they have not returned? Examining this issue, it is concluded that the relative stabilization of ideals and values in the political structure of the Islamic Republic has prevented the occurrence of returned in the Islamic Revolution of Iran.این پژوهش موضوع وجود یا عدم «ترمیدور»<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup> در انقلاب اسلامی ایران را با مروری تاریخی- تحلیلی بر حوادث دوران جمهوری اسلامی از آغاز تا چهار دهۀ بعد از آن، بررسی میکند. این بحث در دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر عدم بازگشت انقلاب اسلامی از آرمانهای خود ریشه دارد. در این پژوهش، دیدگاه مقام معظم رهبری در زمینۀ عدم وقوع ترمیدور در انقلاب اسلامی ایران، در مقام یک نظریه مطرح شده است و بر این اساس، این سؤال مطرح شده که چگونه آرمانهای انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال از وقوع انقلاب به حیات خود ادامه میدهند و دچار ارتجاع نشدهاند؟ برای انجام این پژوهش، ابتدا چیستی آرمانهای انقلاب اسلامی در سه حوزۀ سیاست، اقتصاد و فرهنگ تشریح شده است و سپس تحقق یا عدم تحقق این آرمانها در حوزههای مذکور، در دوران بعد از انقلاب و در جریان رخدادها و حوادث مهم چهلسالۀ اول مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش، ضمن تأیید عدم بازگشت جمهوری اسلامی از آرمانهای انقلاب اسلامی، چگونگی این موضوع را در این میداند که تثبیت نسبی آرمانها و ارزشها در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی مانع از وقوع ارتجاع در انقلاب اسلامی ایران شده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. واژۀ ترمیدور یکی از ماههای تقویم فرانسه بعد از انقلاب 1789میلادی است و در اصطلاح سیاسی به معنای دورۀ بازگشت انقلاب از آرمانهای خود معروف شده است.https://avj.smc.ac.ir/article_241319_730a4dbd7177d6e556c64fa736494176.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220The Globalization Capacity of Islamic Revolution, Based on Statement of the Second Step to Revolutionظرفیت های جهانی شدن انقلاب اسلامی از منظر بیانیۀ گام دوم انقلاب109131241322FAامین جوادیدانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامیJournal Article20200409Due to its positive and negative effects in human life, globalization, as internationalization of any factor, with its identification and intellectual challenges, has become the concern of the recent century. Considering the emphasis of holy Islamic legislator on Islam as the global religion and Islamic revolution’s contemporary victory, being gained and continued due to Islamic teachings, revolution’s globalization has got double importance. The supreme leader of revolution in his illustrated plan being mentioned in the statement of the second step to revolution defines globalization as using educational and power means such as freedom, spirituality, justice, dignity, and brotherhood in ethics and politics. He emphasizes that a single world nation instead of a global village is not achieved unless declarative and implementing strategies are actualized in capacitating Islamic revolution ‘thoughts. This descriptive-analytical research reveals that Islamic revolution has the capacity of being globalized due to compatibility of its fundamentals with nature, flexibility, and balance of its achievements and intellectuality.«جهانی شدن» به معنای بینالمللی شدن هر امری، با چالشهای فکری و هویّتیاش، به دلیل آثار مثبت و منفی در زندگی انسان، دغدغه فکری عصر حاضر است. با توجه به تأکید شارع مقدس اسلام مبنی بر جهانی بودن این دین و با عنایت به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قرن معاصر که تعالیم اسلام علّت موجده و مبقیه آن میباشد، ضرورت طرح انقلاب در تراز بینالمللی، اهمیّتی مضاعف مییابد. مقام معظم رهبری، در منظومه فکری و نقشه راه ترسیمی خود که در قالب بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ گردیده است، لازمه جهانی شدن انقلاب اسلامی را، استفاده کاربردی از ابزارهای تربیت و قدرت در اخلاق و سیاست، مانند آزادی، معنویّت، عدالت، استقلال، عزت و برادری دانسته و رسیدن به امّت واحده جهانی به جای دهکده جهانی را، در گرو عملی کردن استراتژیهای اِعلانی و اِعمالی حداکثری برای ظرفیّتسازی در تفکّر مترقی انقلاب اسلامی میدانند. در این مقاله توصیفی تحلیلی معلوم میشود انقلاب اسلامی به دلیل انطباق مبانی آن با فطرت، انعطافپذیری، متعادل بودن دستاوردها و عقلانیّت، ظرفیّت جهانی شدن دارد.https://avj.smc.ac.ir/article_241322_b82ef4236c7065b63730d0b5a2543a10.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26944820190220The Analysis of Imami Jurists Point of View about Path Affordability and Security in Hajjتحلیل دیدگاه فقهای امامیه پیرامون استطاعت طریقی و امنیت در حج133152241320FAعبدالله میراحمدیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمیزهرا مدرسی راددانش پژوه سطح چهار حوزه علمیه رفیعة المصطفی تهرانJournal Article20191028As one of the most important precepts of Islam, Hajj has been greatly emphasized by Islamic law. The one who goes to Hajj is immune from the torment and the one who does not go is infidel. Allah has made kaabe as an implicit sign and safe place. In the 97 verse of sura al-Imran, obligatory ruling of going to Hajj and keeping it safe is conditioned to affordability. Considering holy Quran and traditions, Imami jurists defined affordability as being affordable in travel equipments, vehicle, financial and human ability, and safety of the path of going and returning as well as the time of performing hajj. While the path is not safe, different Fatwas are given; some have made it obligatory and the others have not. In this paper affordability is defined and, then, one of its examples as security and safety of the way is analyzed,too.حج، یکی از مهمترین دستورات دین اسلام است که مورد تأکید فراوان شریعت قرار گرفته است. بهجا آورندة حج، ایمن از عذاب و ترککنندة آن کافر شمرده شده است. خدای سبحان، کعبه را براى اسلام، نشانة گویا و براى پناهندگان، خانة امن و امان قرار داد. حکم به وجوب حج و لزوم امنیت آن، در آیة 97 آلعمران مطرح و به داشتن استطاعت مشروط شده است. فقهای امامیه با استناد بر قرآن و روایات، مراد از استطاعت را، داشتن زاد و توشه، مَرکب، توانایی مالی و جانی برای انجام مناسک حج و امنیت راه در مسیر رفت و برگشت و هنگام انجام اعمال گرفتهاند. در صورت ناامنی و موارد مختلف آن، فتاوای گوناگونی وجود دارد. در این میان، گروهی به وجوب حج و گروهی به عدم وجوب حج حکم کردهاند. در این نوشتار، ابتدا استطاعت در حج و سپس یکی از مصادیق آن که امنیت در راه حج و امنیت حرم است، مورد واکاوی قرار میگیرد.https://avj.smc.ac.ir/article_241320_d1604ee4f316fb0a09023b71a461f5c0.pdf