@article { author = {Kamali Kafrati, Saeid and Mohammadi Alamoti, Mohsen}, title = {Controlling Power and its Mechanisms in the Political Thought of Imam Khomeini}, journal = {Anishnameh-e Velayat}, volume = {1}, number = {2}, pages = {83-107}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2717-2694}, eissn = {2717-2694}, doi = {}, abstract = {Power has been a basic and important topic in human communities and bears a resemblance to a double-edged sword which brings prosperity on one edge and causes corruption on the other. In political thought of Imam Khomeini power has been known to be of a good origin but with regard to those having power and their purposes its output would differ. In the views of Imam Khomeini it is needed to control power to prevent it from deviation, dictatorship and corruption and provoke the system to fulfill its special task in the best manner. This control is exercised through both internal and external mechanisms. Internal mechanisms include self-purification, justice and piety while external mechanisms include amr be m`aroof (directing others to do lawful) and nahy az monkar (enjoining not to commit unlawful), consultation, advice and law. Although all political systems in the world content themselves with external control mechanisms, in the theory of Imam Khomeini heavy emphasis is put on internal mechanisms while strongly believing in the role of people as an external mechanism to control power.}, keywords = {power,Political Power,Imam Khomeini,Control Power}, title_fa = {نظارت بر قدرت و مکانیسم های آن در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {«قدرت» مقوله‌ای مهم و اساسی در اجتماع انسانی بوده و می‌تواند همانند شمشیر دولبه‌ای، از یک‌سو سعادت‌بخش و فضیلت‌آور و از سوی دیگر به شدت فسادآور باشد. در اندیشه سیاسی امام(ره) «قدرت» مفهومی است دارای منشأ خیر، ولی اینکه در دست چه کسی باشد و برای چه هدفی به‌کار گرفته شود، به آن ماهیتی متفاوت از منشأ آن می‌دهد. از نظر امام خمینی(ره) برای اینکه «قدرت» از مسیر اصلی خود خارج نشده و نظام، کارویژه‌ خود را به نحو احسن انجام دهد و از دیکتاتوری و فساد جلوگیری شود، نیاز است تا بر «قدرت» نظارت شود. این نظارت به دو شیوه درونی و بیرونی اعمال می‌شود. مکانیسم‌های درونی عبارتند از تزکیه، عدالت و تقوا. مکانیسم‌های بیرونی عبارتند از امر به معروف و نهی از منکر، شورا، نصیحت و قانون. در این پیوند، برخلاف اکثر نظام‌های سیاسی رایج دنیا که عمدتاً به نظارت‌های بیرونی اکتفا می‌کنند؛ حضرت امام(ره) در نظریه خود بر مکانیسم‌های درونی تأکید فراوان داشتند و درخصوص مکانیسم‌های بیرونی نیز به نقش مردم در نظارت بر «قدرت»، اعتقاد راسخ و اساسی داشته و دائماً بر آن تأکید می‌کردند.}, keywords_fa = {قدرت,قدرت سیاسی,امام خمینی(ره),نظارت}, url = {https://avj.smc.ac.ir/article_22008.html}, eprint = {https://avj.smc.ac.ir/article_22008_41c3a792b4b3006e41cbf0e71e626a8c.pdf} }