مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923Investigating Interaction Rules of Idealism and Realism in the Political Jurisprudence of the Leaders of the Revolutionبررسی قواعد تعامل آرمانگرایی و واقعگرایی در فقه سیاسی امامین انقلاب52036775FAمحمدرضا عبداله نسبدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قممحمد ترابیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قمJournal Article20190406A theoretical challenge in policy making is whether one should adhere to ethical rules and ideals or consider the status quo and stick to national interests while adopting a strategy. The current research is a reflective study in the light of theoretical approaches of idealism and realism which investigates the interaction rules of these two concepts in the views of political thoughts of Imam Khomeini and Imam Khamenei in the political system of Iran. Employing an analytical-descriptive method and collecting data through documentary research, the current study attempts to answer this question that what are the theoretical rules of binding idealism and realism in the political thoughts of the Imams of the revolution. The result indicates that in the discourse of Islamic revolution and the thought system of the leaders of the revolution, components of idealism and realism are organized on the bases of Shiite rules of jurisprudence including Ejtehad (religious authority), reason, advisability (interest), occasion and context which become manifest by applying binary concepts such as ideal-real, advisability-reality and rationality-conservativeness. It can be concluded that the political discourse of Islamic revolution and consequently, the political jurisprudence of Imam Khomeini and Imam Khamenei is neither mere idealism nor mere realism but a blending of both which is realist idealism in intra-national policy decision making.<strong>یکی از چالشهای نظری ما در سیاستورزی، این است که در اتخاذ استراتژیها، آیا باید صرفاً به آرمانها و اصول اخلاقی</strong><strong>اندیشید، یا اینکه تنها به منافع ملی و آنچه «هست» توجه کرد؟ مقالة</strong><strong>حاضر</strong><strong>حاصل</strong><strong>یک </strong><strong>پژوهش</strong><strong>اندیشهشناختی</strong><strong>است که </strong><strong>در پرتو دو رویکرد نظری آرمانگرایی و واقعبینی، به بررسی قواعد پیوند این دو مفهوم در نظام سیاسی ایران و با توجه به اندیشه سیاسی امام خمینی و آیتالله خامنهای میپردازد و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای به این پرسش پاسخ داده میشود که قواعدِ نظریِ پیوندِ آرمانها <br /> و واقعیتها در اندیشه سیاسی امامین انقلاب چیست؟ یافته پژوهش حاکی از آن است که در گفتمان انقلاب اسلامی و منظومه فکری رهبران انقلاب، مؤلفههای آرمانی و واقعی بر اساس قواعد فقهی شیعی از جمله اجتهاد، عقل، مصلحت، عنصر زمان و مکان، انتظام یافته و با کاربست مفاهیمی دوگانه چون آرمان ـ واقعیت، مصلحت ـ حقیقت و محافظهکاری ـ عقلانیت، پدیدار شده است. از این رهگذر</strong><strong>میتوان گفت که گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی و بهتبع آن، فقه سیاسی امام خمینی</strong><strong>6</strong><strong> و آیتالله خامنهای</strong><strong>K</strong><strong> نه آرمانگرایی محض و نه واقعگرایی صرف؛ بلکه تلفیق این دو، یعنی آرمانگرایی واقعبینانه در حوز</strong><strong>ة</strong><strong>سیاستورزی داخلی است.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36775_54426e7dbfda493d81326848f62a9911.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923Strengthening the Internal Structure of Power in the System of the Islamic Revolution of Iran; Emphasizing the View of the Supreme Leaderاستحکامبخشی ساختدرونی قدرت نظام ج.ا.ا با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری213936774FAمصطفی قربانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمود پروانهمربی گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)Journal Article20190116Worries about the endangered existence of the system of the Islamic revolution of Iran - particularly its revolutionary dimension- which results from a number of factors including vulnerability of national economy to anti-Iran sanctions of the west and promotion of the idea among elites saying that problems of the country are solvable through negotiation, brought about over-emphasis on the “strengthening internal structure of power in the system” by the supreme leader. Thus, employing a descriptive- analytical method, the current research tries to shed light on the nature and quality of this idea by the supreme leader. The results shows that in the view of the leader the strengthening encompasses all dimension of the power in the system while the emphasis in the current condition revolves around sustaining the country’s development and the necessity of preserving the revolutionary identity of the system in spite of foreign pressure. According to the supreme leader these objectives are fulfilled through implementing measures at two levels of real and legal structures of the system including adherence to major goals (ideals) and geometry of the Islamic revolution in policy making at the level of real structure and building up all variables and factors which results in the efficiency of system at the level of legal structure.<strong>نگرانی از به خطر افتادن موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران بهویژه وجه انقلابیگری آن، ناشی از علل و عوامل مختلف از جمله آسیبپذیری اقتصاد ملی از تحریمهای ضدّ ایرانی غرب و شکلگیری ایدة حل مشکلات کشور از طریق مذاکره نزد برخی نخبگان، سبب تأکید بیش از پیش مقام معظم رهبری بر ایدة «استحکامبخشی ساختدرونی قدرت» شد. از اینرو در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا چیستی، چرایی و چگونگی این ایده از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شود. پژوهش به شیوة توصیفی تحلیلی انجام شده و یافتههای آن نشان میدهد، این موضوع از دیدگاه ایشان، معطوف به تقویت همة ابعاد قدرت نظام بوده و تأکید بر آن در برهة کنونی، ناظر بر چگونگی تداوم پیشرفت کشور در عین وجود فشارهای خارجی و ضرورت حفظ هویت انقلابی نظام است. ایشان تحقق این مهم را مستلزم انجام اقداماتی در دو سطح ساخت حقیقی و ساخت حقوقی نظام میدانند. در سطح ساخت حقیقی، همانا توجه به آرمانهای اصلی و هندسة انقلاب اسلامی در سیاستگذاری و اقدام و در سطح ساختِ حقوقی، همة عوامل و متغیرهایی که به تقویت کارآمدی نظام منجر میشود، موردتوجه ایشان است.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36774_00f96c43c9df0472c27002f09c282cdd.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923On the Nature of Preventive Security Measures in Imamiyeh Jurisprudence; Emphasizing the View of Imam Khameneiهویتپژوهی اقدامات پیشگیرانه امنیتی از منظر فقه امامیه با تأکید بر دیدگاه امام خامنهای (مدظله العالی)416536776FAحسین کدیوردانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیحمید قنبریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیحسن تلاشاندانشیار گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیامیر ملامحمدعلیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20190422Enemies have envisaged Islam as a great danger for western civilization and thus have changed the view of the world toward Islam into Islam-phobia. Such a plot has declined the security of Islamic system. Considering the weight of this issue in securing social-political life of Islamic system, a question has raised that what are the appropriate counter-measures of this plot. Therefore, the current research is aimed at a) investigating the foundations of jurisprudence for extracting the proofs submitted on preventive measures against the plot by the enemies of the Islamic revolution of Iran, b) arriving at a jurisprudential approach toward managing threats, c) dwindling the damage of the plot by the enemy. Using a descriptive-analytical method, it is concluded that conventional measures must be separated from non-conventional ones. Conventional measures include legal sanction, spying and influence, dominance on information, documents and equipments, Terrorism, inflicting disorder on information technology, invoking dispute, breaching military treaties, inflicting disorder on political, economical and legal systems, entering into military treaty with other countries, psychological operation and rumor spread. Non-conventional measures include using mass destruction weapons, treachery and propagating corruption and prostitution.<strong>دشمنان، اسلام را خطری بزرگ برای تمدن غرب معرفی کرده و باور جهانیان را نسبت به اسلام به پدیدة اسلام هراسی مبدّل نمودهاند؛ این توطئه سبب کاهش امنیت نظام اسلامی گردیده؛ نظر به اهمیت امنیت در بقای حیات سیاسی ـ اجتماعی نظام اسلامی، این سؤال مطرح است که راههای پیشگیری از توطئة دشمنان کدام است؟ در همین راستا، این پژوهش هدف بررسی مبانی فقهی و استخراج ادلة اقدامات پیشگیرانه علیه توطئة دشمنان جمهوری اسلامی ایران؛ دستیابی به راهکارهای فقهی جهت مدیریت تهدیدات و کاهش آسیب توطئه دشمنان را دنبال میکند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و نتیجة تحقیق احصاء و تحلیل اقدامات پیشگیرانة متعارف چون تحریم حقوقی، جاسوسی و نفوذ، اشراف بر اسناد اطلاعات و تجهیزات، ایجاد رعب، اختلال در فناوری اطلاعات، اختلافافکنی و ... ؛ اقدامات پیشگیرانه غیرمتعارف مانند کاربرد سلاحهای کشتار جمعی و فردی، خیانت، ظلم، ترویج فساد و فحشا در دشمن بهدنبال دارد.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36776_33fe02ba61710de21ffa153901aa15a9.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923Etiquettes and Effects of Constructive Criticism in the View of the Supreme Leaderآداب و آثارِ انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)678636772FAغلامرضا خوش نیتاستادیار علوم قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیعباس شریفیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان.Journal Article20180502A critical necessity for success of individuals or societies is adoption of non-gratified stance against the status quo and trying for fulfilling the ideal. To this aim, individuals in all levels of the society are required to become cognizant of their weaknesses and strengths. A major tool toward this is use of constructive criticism for reform and change. Constructive criticism has been wisely emphasized in many occasions by the supreme leader. The current research has used a descriptive-analytical method and employed documents to delve into this issue. After elaborating on the concept of constructive criticism, its weight and importance, the researcher has discussed the etiquettes of constructive criticism in the words of the supreme leader which include observing Islamic ethics, priority of self-criticism, considering the context and occasion, understanding necessities of criticism properly and criticizing the action rather than doer of the action. Accordingly, the consequences of criticism are human remembrance and reform, ideal change in society, joy and movement in the society, explaining truth, minds enlightenment, improving national, social and civil security, creating sense of identity among people and responsibility of authorities.<strong>یکی از اصول مهم و لازم در موفقیت فرد و جامعه، نگاهِ عدمِ رضایت به وضع موجود و تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب است. بدین منظور لازم است افراد جامعه در تمام سطوح، به نقاط ضعف و قوت خود شناخت داشته باشند. یکی از ابزارهای لازم جهت حصول این شناخت، بهکارگیری انتقاد سازنده در جهت اصلاح و تحول است. مقام معظم رهبری بهدفعات در بیانات خویش بهطور حکیمانه موضوع انتقاد سازنده را مورد تأکید قرار دادهاند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی و کتابخانهای آنرا مورد بررسی قرار داده است. نویسندة</strong><strong>مقاله، پس از بیان مفهومشناسی، اهمیت و ضرورت انتقاد سازنده، آداب آنرا از دیدگاه مقام معظم رهبری</strong><strong>K</strong><strong> به بحث نهاده است که ازجملة آنها میتوان به رعایت اخلاق اسلامی، پیشگامی در انتقاد از خود، موقعیتشناسی و درک صحیح اقتضائات موجود و انتقاد از کار نه شخصیت افراد اشاره کرد و همچنین آثار آنرا که شامل متذکر شدن انسان و اصلاح او، تحول مطلوب در جامعه بهوسیلة پویایی و نشاط ناشی از انتقاد، تبیین حقایق، روشن شدن اذهان، افزایش ضریب امنیت ملی، اجتماعی، شهروندی، ایجاد احساس هویت در مردم و پاسخگو شدن مسئولین است را مورد بررسی قرار داده است.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36772_3a185ff386d00281b9e2e68326ead3e0.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923Law and Legislation in the Islamic Government: Emphasizing the Views of Mirza Naeini and Imam Khomeiniقانون و قانونگذاری در حکومت اسلامی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی و امام خمینی(ره)8710436773FAسید محمد حیدری خورمیزیاستادیار فقه و اصول مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170705In the political thought of Islam, law is among pillars by which it is meant those obligatory regulation and orders that are enacted by legislator and given for execution. The goal behind law-making in the society is satisfaction of daily needs and ordered management of affairs. Mohaghegh Naeini and Imam Khomeini are amongst those jurists who adopt a monotheistic view toward legislation in the society. In both views, law-making and legislation is attributed to God and divine law is the major criteria for act of people. Accordingly, in both views the legislation for human society is conceivable. However, due to their particular religious look, each of these jurists has determined a particular limit and condition for legislation. According to Naeini, due to rational limit and logical division, government is either possessory or authoritative which the first kind is logically oppression and the second is permissible in divine law while preferring an evil over a more evil. However, in the view of Imam Khomeini governments are four kinds which can be established in the time of occultation by a legitimate ruler and make laws. It is concluded that in both views, the enactment of the law is solely starts from the authority of jurist.<strong>در اندیشة سیاسی اسلام، قانون یکی از ارکان حکومت است و منظور از آن، عبارت است از احکام و مقرراتِ الزامآور که توسط مقامی که اختیار قانونگذاری دارد، وضع و به اجرا گذارده میشود. هدف از تدوین قانون در جامعه، رفع نیازهای روزمره و ادارة منظم و مستمر امور است. محقق نائینی و امام خمینی</strong><strong>6</strong><strong> فقیهانی هستند که نگاهی وحدتانگارانه به قانونگذاری در جامعه دارند. در هر دو دیدگاه، وظیفة قانونگذاری و تشریع، بر عهدة خداوند است و قانونِ خداوند، داور اصلی اعمال مردم است، بر این اساس، امکان قانونگذاری برای جامعة بشری در هر دو دیدگاه قابل تصور است؛ اما هر یک به فراخور نگاه دینشناسانهشان محدوده و شرایط مشخصی را برای قانونگذاری مطرح میکنند. از دیدگاه میرزای نائینی، حکومت به حصر عقلی و تقسیم منطقی، از دو شکل تملیکیّه و ولایتیّه خارج نیست. نوع اوّل آن، عقلاً ظلم و نوع دوم آن از باب دفع افسد به فاسد قابل توجیه است. از دیدگاه امام خمینی</strong><strong>6</strong><strong> حکومتها به چهار نوع تقسیم میشوند که در زمان غیبت با تشکیل حکومت اسلامی و مشروع بودن شخص حاکم، امر</strong><strong>قانونگذاری میسّر است. پژوهش حاضر بعد از تحلیل و تبیین نظرات به روش تحلیلی، به این نتیجه رسیده که در هر دو دیدگاه، وضع قانون، نقطة عزیمتش بر مسئلة ولایت فقیه متصور است.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36773_746de2b9000b5f00fe3ac0a65024bac5.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)اندیشنامه ولایت2717-26943620170923Defensive Jihad in the view of Imamiyeh Jurists: Emphasizing the views of Imam Khomeini in the Holy Defenseجهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس10512536777FAمحمد محسن حیدریدانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قمJournal Article20181024Defensive of Iranian nation in the Imposed war is an instance of defensive Jihad. Imam Khomeini as a jurist and religious authority managed the holy defense. This research is an attempt to analyze and explain the views of Imam Khomeini concerning holy war. accordingly, issues and rules of defensive law is investigated in the views of jurists while delved into those of Imam Khomeini concerning the holy defense and issues such as priority of defense over other religious obligatory duties is discussed. This research has used a descriptive-analytic method and concluded that Imam Khomeini has put issues related to defense jurisprudence into practice and his views concerning holy defense which are on the bases of Javaheri jurisprudence and in line with other jurists, are religiously robust and valid. <strong>دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونههای جهاد دفاعی است. امامخمینی</strong>6<strong> بهعنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی</strong>6<strong> نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسائل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسائل و احکام، آراء فقهی امام خمینی</strong>6<strong> در دفاع مقدس تحلیل و واکاوی شده است.</strong><strong>مسائلی</strong><strong>نظیر تقدّم دفاع</strong><strong>بر سایر</strong><strong>واجبات و وجوب</strong><strong>دفاع</strong><strong>بر</strong><strong>همة</strong><strong>مسلمانان،</strong><strong>از</strong><strong>مباحث</strong><strong>مطرح شده</strong><strong>است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و در یافتة این پژوهش میتوان گفت: امام خمینی</strong>6<strong> مباحث فقه الجهاد را عملیاتی کردهاند و آراء ایشان در دفاع مقدس کاملاً متقن و مستند است و بر پایة فقه جواهری است و از جهت نظری با آراء مشهور فقهای امامیه تطابق دارد.</strong>https://avj.smc.ac.ir/article_36777_8c6f1608e8693560171e896c77cbf980.pdf